mandag 12. januar 2009

Max Manus


I går var jeg på kino for å se Max Manus. Jeg har ingen intensjoner om å fremstå som noen filmkritiker, men hva var egentlig poenget (foruten det åpenlyse at hun er pen og populær) til hvorfor Viktoria Winge skulle spille i Max Manus. For meg virket det mest som hun var med nettopp derfor og fordi det trengtes flere kvinnelige karakter i filmen, uten at det egentlig var noen rolle å putte henne i. Min mening er at man like godt burde kuttet ut Viktoria Winges gestapo-sekretær «Solveig Johnsrud». Hun er dyktigere enn hva hun får mulighet til å belyse. I det minste burde de utviklet rollen hennes til noe med mer substans, slik hun nå fremstår blir det bare meningsløst. At denne typen film vil stille flere spørsmål enn hva som tilslutt vil besvares er å forvente, men et sted bør grensen gå.

Siden jeg da allerede har uttalt meg kan jeg tilføye at jeg likte dramaturgien og det visuelle i filmen som jeg opplevde som både troverdig og engasjerende. At den ikke gjenforteller historien helt korrekt bryr meg ikke, det er en film og ikke en dokumentar. Terningkast 4.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg skjønte ikke helt rollen hennes der jeg heller.. Men den eneste personen som ikke var en ordentlig person/ karakter var hennes rolle. Så hun fantes egentlig ikke.