tirsdag 13. januar 2009

Hva med en bob?





Jeg vurderer å klippe meg og ønsker en halvlang bob med lugg. Bob er en klassisk frisyre som aldri går av moten. Jeg synes endringen hos Katie Holmes fra romantisk langt hår til edgy bob var særdeles vellykket. Uma Thurman som Mia Wallace i Pulp Fiction er en frisyre som festet seg hos meg siden første gang jeg så filmklassikeren, veldig kul. Spørsmålet er bare om det vil funke like bra for meg.

Bob-frisyren fikk franskmenn til å sperre opp øynene når den først dukket opp på starten av det 19. århundre. Den franske looken ble introdusert i USA i 20-årene, til stor frustrasjon blant kristen
fundamentalister og ektemenn som likte kvinnene sine i skjørt, med langt hår og stående stille bak kjøkkenbenken. Predikanter forkynte at boben ville vanære kvinner, og en håndfull frustrerte menn krevde skilsmisse når fruen kom tilbake med halve hårlengden avklipt. Men kraften til boben var for sterk til å bli knekt av smålige og redde menn. Klippen ble rask populær, ikke minst blant Holywood-profiler, men også på ikoner som Coco Chanel, Brigitte Bardot og Twiggy. Siden da har boben overlevd den ene trenden etter den andre, figurert på hodet til en rekke modeller skuespillere, filmkarakterer og musikkstjerner. (Kilde: Lola.no)

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja du ville kledd det kjempegodt! ;)

Anonym sa...

når skal du klippe deg?... ;)

missy sa...

Hm... klippet tupppene i går! Fant ut at bob ikke går så godt til hårbøyler og sånt som jeg liker så godt.